Kan je niet meer inloggen in je WordPress website? of werkt je WordPress website helemaal niet meer? het kan voorkomen dat het soms niet helemaal goed gaat in je website. Dit kan gebeuren doordat er plugins in WordPress zitten die met elkaar conflicteren of wanneer er een WordPress update geweest is maar een plugin deze versie niet ondersteunt. Dan kan het voorkomen dat je een wit scherm ziet of een melding “internal server error”.
Hiernaast zie je een voorbeeld van een Internal Server Error. Wanneer je deze melding in je WordPress website krijgt dan is er nog een kans om in te loggen op /wp-admin en vanuit daar alle plugins uit te schakelen. Wanneer je alle plugins hebt uitgeschakeld en de website werkt weer, schakel dan 1 voor 1 de plugins weer in en kijk of de website dan weer werkt.
Mocht je /wp-admin ook niet werken dan dien je de plugins uit te schakelen op een andere manier. Let op! hier is wel enige basis kennis voor vereist en het maken van een backup voordat je begint is zeer aan te raden. Mocht je bij Hosting4ever klant zijn check dan eerst of je Backup plan hebt, probeer dan eerst een backup terug te zetten naar een moment dat de website nog werkzaam was.
Plugins uitschakelen zonder /wp-admin
Je kan plugins handmatig uitschakelen op een zeer eenvoudige manier. Hiervoor heb je FTP toegang tot je hosting pakket of maak gebruik van je ingebouwde file manager in het Control Panel van je webhosting pakket.
WordPress plugins worden geautomatiseerd uitgeschakeld wanneer deze niet meer op de server staan of gevonden kan worden. Hier is een zeer eenvoudig “trucje” voor door de map waarin de plugins staan van naam te veranderen. Hoe dit in zijn werk gaat zie je in onderstaand voorbeeld.
Stappenplan plugins uitschakelen
- login op je FTP of File manager
- Ga naar de map Public_html
- Klik op de map wp-content
- Zoek de map plugins en hernoem deze
- Ga naar je website en login op /wp-admin
- Hernoem de map weer terug naar plugins
- In je WordPress Admin ga je naar plugins
- Activeer de plugins 1 voor 1
Plugin conflict, wat nu?
Zoals hierboven uitgelegd dien je de plug-ins 1 voor 1 weer in te schakelen en te bekijken of de site nog online is of niet. Daarmee zoek je dus uit welke plugin het probleem geeft. Wanneer je gevonden hebt welke plug-in het probleem veroorzaakt dien je er eerst voor te zorgen dat je altijd de laatste versie van de plugin geïnstalleerd hebt. Wanneer het niet mogelijk is de laatste versie te installeren bekijk dan eerst of de licentie van de plug-in juist is ingevuld, heb je geen licentie van deze plug-in zorg er dan voor dat je die eerst aanschaft of ga op zoek naar een vergelijkbare plugin.
Heb je de juiste licentie en de laatste versie van de plugin en WordPress? neem dan contact op met de makers van de plugin.