Zoekmachine optimalisatie is de basis van je advertising.

Waarom SEO de basis is van je SEA.

SEO is de basis van je SEA, oftewel zoekmachine optimalisatie hoort op orde te zijn alvorens je gaat starten met adverteren. Je hebt een mooie website of webshop gemaakt of laten maken en wil deze vol trots aan zoveel mogelijk daadwerkelijke geïnteresseerde bezoekers laten zien en hebt besloten om hier budget voor vrij te maken en te gaan adverteren via Google Ads en Facebook.

Je hebt hier een flink budget voor vrijgemaakt en bent gestart met adverteren desondanks behaal je geen nieuwe leads of webshop verkoop en ben je snel door je budget heen.

Content = king ook voor SEA

Wanneer een website bezoeker op je website is na het klikken op een advertentie zal deze daadwerkelijk de inhoud moeten krijgen die verwacht wordt. Stel je hebt een schoenen webshop en een bezoeker is op zoek naar herenschoenen waar je een advertentie voor hebt lopen. De bezoeker verwacht dan ook direct bij de herenschoenen uit te komen en dat op een snelle website.

De basis van je website moet zijn dat deze duidelijk is ingedeeld in categorieën en er een duidelijke pagina is met herenschoenen.

Naast een duidelijke landingspagina hangt het bedrag dat je betaald voor de klik hier ook mee samen.

Positieveiling bij adverteren

Op welke plek je staat bij Google adverteren hangt in basis af van het bedrag dat je bied, een razendsnelle veiling bij Google Ads bepaalt je positie. Echter kan het voorkomen dat jij meer betaald op positie 3 dan een collega op positie 1. Google wijst een Quality Score aan je webpagina toe, hoe hoger de Quality Score is des te hoger je kan komen op je advertentie positie.

Let op je CTR (Click Through Rate)

Een belangrijk punt bij adverteren is je CTR, oftewel het percentage mensen die op je advertentie klikken na een zoekopdracht naar je webpagina. En laat dit toevallig ook een belangrijk punt zijn voor je optimalisatie. Zorg er altijd voor dat de bezoeker daadwerkelijk vindt wat er verwacht wordt. Een belangrijk punt voor de bepaling van je Quality Score hangt hiermee samen, klikt de bezoeker de pagina niet direct weg of wordt er een doel behaald zoals een aankoop of invullen van een contactformulier.

Waarom SEO, SEA ondersteunt

We hebben nu geleerd dat de Quality Score en de CTR belangrijk is. SEO is altijd belangrijk ook wanneer je niet adverteert. SEO is in basis niets anders dan kwaliteit aanbieden, hoge relevantie bieden omtrent de zoekopdracht en ervoor zorgen dat je bezoeker daadwerkelijk een doel behaald zoals een aankoop of lead. Al deze zaken vindt Google belangrijk ook voor adverteren, een hogere positie tegen een lager bedrag en de bezoeker vindt daadwerkelijk wat hij zoekt.

Wat willen je bezoekers? En hoe onderzoek je dit?

Heel eenvoudig, observeren. Stel je hebt een “bakstenen”winkel maar de bezoekers gaan kris-kras door je winkel en ze vinden niet wat ze zoeken maar je hebt het wel, dan verlaten ze je winkel zonder een aankoop te doen. Dan ga je observeren hoe deze klant in je winkel loopt en pas je looproute aan zodat men wel vindt wat je hebt.

Dit is ook in een website of webshop te doen, observeer je bezoekers! Daar zijn verschillende tools voor zoals o.a. Hotjar waarmee je daadwerkelijk kunt zien hoe de bezoekers door je website bewegen. Observeren en aanpassen, hoe relevanter, sneller en beter je website werkt hoe lager de Quality Score en dus beter voor je SEA.

Hoe moet je de website dan optimaliseren?

We hebben nu geleerd dat je er altijd voor moet zorgen dat je bezoeker daadwerkelijk vindt wat die zoekt. Dit is direct de belangrijkste regel voor SEO. Techniek en Content zijn de belangrijkste zaken voor optimalisatie, hiervoor ken je gebruik maken van een website audit. Dit is een soort van rapport waarin exact staan wat je kan verbeteren aan je techniek en content.

Bij Hosting4ever.nl kan je éénmalig een gratis SEO Audit opvragen met directe verbeterpunten voor je volledige website.