SEA! Je krachtigste medium in de Customer Journey
Online Marketing draait in basis om een succesvolle “klantenreis” te bewerkstelligen, een lead omzetten naar een daadwerkelijke verkoop. Een succesvolle verkoop start met een daadwerkelijk geïnteresseerde lead. SEO & SEA staat in het begin van je Customer Journey in de Awareness fase, maar waarom worden advertenties dan nog steeds zomaar zonder enig plan geactiveerd in Google Ads.
Naast geïrriteerde bezoekers (immers zij vonden niet wat er daadwerkelijk gezocht werd) is dit vooral jammer van je ingezette budget met als gevolg geen conversie.
Ik weet dat ik iets wil, maar nog niet wat
Relevante Advertenties in Google Ads
Je hoeft geen Online Marketeer te zijn om te begrijpen dat je gemaakte advertentie moet passen bij de zoekopdracht. Maar éénmaal opgezet kijkt men er vaak niet meer naar om. Maak eens meerdere advertenties voor een campagne en ga daar mee testen (dit noemen we een A/B test), welke advertentie levert een betere conversie en kan je daar wellicht verder mee optimaliseren. Of is de advertentie nog wel relevant genoeg, moet hierin worden bijgestuurd.
Tip! Stel altijd een einddatum in op je advertentie, naast dat je hiermee onnodige advertenties online hebt staat is het voor jezelf een trigger om de advertentie regelmatig te bekijken en bijsturen. Voorbeeld: Je plaats een Ad in de maand november voor Black Friday maar doordat je vele campagnes hebt lopen en zodoende aan je aandacht ontspringt blijft deze actief staan na Black Friday met als gevolg onnodige kliktegoeden voor een actie die niet meer bestaat of je hebt per ongeluk nog een Winter Campagne lopen in de zomer en slokt zodoende je budget leeg zonder conversie.
SEA Zoekwoorden
Je advertentie staat online, je hebt de zoekwoorden bepaald en de campagne start. Dacht je dat je nu klaar was? Nu begint het pas. Stel je hebt een winkel in Enschede voor vrouwenkleding, dan zou je gevonden willen worden op: Vrouwenkleding Winkel Enschede maar niet op Vrouwenkleding Deventer of Mannenkleding winkel Enschede etc….
De niet relevante zoekopdrachten hebben wel van je budget gesnoept, dat kan je voorkomen door deze zoekopdrachten toe te voegen als uitsluitingszoekwoorden.
Ook zou je kunnen gaan spelen met zoektype zoekwoorden, dit is in te stellen in Google Ads. Voeg je zoekwoord op deze manier toe:
[zoekwoord] : Exacte overeenkomst of sterk vergelijkend
“zoekwoord” : Zoekwoord als Woordgroep
+zoekwoord +zoekwoord2 : Voeg meerdere zoekwoorden toe met een +
zoekwoord : Breed zoeken
Basis ReMarketing
Je hebt bezoekers gekregen op je website maar een grote kans dat zei tijdens deze (think) fase nog even verder kijken en jouw diensten of producten gaan vergelijken met je concurrenten. Zorg ervoor dat de klant tijdens deze fase van de klantenreis in contact blijft met je merk of nog beter de specifieke diensten.
In basis draait het om Data en deze data verzamel je door goed gebruik te maken van Google Analytics en de Facebook Pixel. Dit instellen kan voor de gemiddelde website beheerder gecompliceerd zijn, maar starten met verzamelen van Data is een heel goede start.
Actief SEA onderhouden
In deze blog omschreef ik enkele basisregels waarom je actief moet zijn met je SEA campagnes en gaf enkele startpunten. De essentie is dat SEA een continue proces is waardoor je voor hetzelfde of lager budget een beter ROI kunt behalen.
In een eerdere blog omschreef ik al dat SEO (zoekmachine optimalisatie) tevens een belangrijk onderdeel is van je SEA: Zoekmachine optimalisatie is de basis van je advertising.
Wanneer je klant zich in jouw Customer Journey bevindt maar blijft steken in de “nadenken over” fase zal deze onderdeel worden van je eventuele ReMarketing campagne (relatief lage investering). ReMarketing is een belangrijk instrument waarover ik in een latere blog nog zal terugkomen.
Om je een kleine tool te geven van deze strategie kan je de door Google ontwikkelde: SEE, THINK, DO, CARE gebruiken.
Succes met je campagnes en blijf deze optimaliseren! En vergeet niet, meten = weten.