Het kan voorkomen dan na het updaten van WordPress, een plugin, Thema of php versie de website niet meer werkt en alleen een witte pagina weergeeft of foutmelding. Hier kunnen verschillende oorzaken voor zijn en in de meeste gevallen eenvoudig op te lossen. 

Opsporen oorzaak van de foutmelding in WordPress

Stap 1 is altijd het vinden van de oorzaak. Dit kan op verschillende manier;

  • Gebruik de error log die te vinden is in het Control Panel;
  • Activeer debug-modus;

Debug Modus inschakelen is relatief eenvoudig voor WordPress. 

  • Open het bestand wp-config.php  (via FTP of je Filemanager)
  • Zoek de regel met deze tekst:  
define( 'WP_DEBUG', false );
  • Voeg daar direct onder de volgende code in:
define( 'WP_DEBUG_LOG', false );
define( 'WP_DEBUG_DISPLAY', false );
  • Debug modus schakel je vervolgens in door het woordje  false op  true te zetten.

Oplossing Foutmelding WordPress

Door bovenstaande toe te passen kan je veelal zien welke plugin of thema de oorzaak is van het probleem. In het geval van een plugin zou je de betreffende plugin kunnen uitschakelen, in het geval van een Thema kun je de standaard WordPress Thema selecteren. Mocht het zijn dat je ook geen toegang meer hebt tot /wp-admin dan kun je alle WordPress Plugins op een alternatieve manier uitschakelen. WordPress Plugins Uitschakelen.

Zodra de website weer werkt en je hebt de veroorzaakte plugin of thema gevonden dan dien je het volgende te doen:

  • Verwijder de plugin of thema volledig;
  • Zoek eerst uit of deze plugin of thema compatible is met je WordPress versie;
  • Mocht de oorzaak zijn dat je site een te lage php versie gebruikt? Pas dan de php versie eerst aan.;
  • Vraag de maker van de plugin of de theme om een update of informatie;
  • Ben je er zeker van dat je de laatste versie hebt en is deze compatible? Installeer dan opnieuw de plugin of zoek een alternatief.

Oplossingen werken niet?

Mocht dit niet de oplossing bieden dan kan je het beste een gemaakte backup terug plaatsen. Bij Hosting4ever (bij de meeste pakketten) worden automatisch dagelijkse backups gemaakt, deze vindt je terug in je Control Panel. Nadat de website weer werkt door ja backup is het zaak om kritisch te kijken naar alle plugins en de compatibiliteit ervan alsmede de php versie die je gebruikt. 

In het bijzondere geval wanneer je geen backup hebt en je de oplossing niet kunt vinden zou je een specialist kunnen inschakelen, vraag aan ons support team voor meer informatie omtrent het oplossen van dit probleem of herinstalleer WordPress vanuit je Control Panel en start met een "schone" installatie opnieuw je website.

Was dit antwoord nuttig? 0 gebruikers vonden dit artikel nuttig (0 Stemmen)